Pengaruh Citra Merek, Harga, dan Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Konsumen iPhone pada Mahasiswa YKPN Yogyakarta
DOI:
https://doi.org/10.35917/cb.v2i1.233Keywords:
brand image, price, quality and customer loyaltyAbstract
Abstract
Research and development in the field of information technology has created an outstanding product that can improve the quality of human life..One type of goods produced is a mobile communication product. Smartphones are one of the most requested items in the Industrial Era 4.0. The high demand for smartphones has prompted several companies to produce them, one of which is Apple Inc. producing iPhones.iPhone is one of the famous smartphone brands among Indonesian students including at Yayasan Keluarga Pahlawan Negara (YKPN) Yogyakarta.This study aims to analyze the influence of brand image, price and product quality on the loyalty of iPhone smartphone consumers to YKPN Yogyakarta students. This research is quantitative research.The data was collected from 102 respondents using questionnaires through Google form.. The results of validity and reliability tests on research instruments are declared valid and reliable.The test results of normality, multicolerity and heteroskedastisity against multiple linear regression models all meet the requirements.The results showed that brand image, price students. Adjusted R2 shows that brand image, price and product quality influenced by 44% on consumer loyalty the remaining 56% was explained by other variables not included in the study.
Downloads
References
Abdullah, P. M. (2015). METODE PENELITIAN KUANTITATIF (Cetakan I:; E. Mahriani, Ed.). Retrieved from http://idr.uin-antasari.ac.id/5014/1/Metodologi Penelitian Kuantitatif.pdf
Algifari. (2015). Analisis Regresi untuk Bisnis dan Ekonomi. Yogyakarta: BPFE.
Anggraini, N. E., Rachma, N., & Rizal, M. (2019). PENGARUH PERSEPSI KUALITAS DAN CITRA MEREK TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN (Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Islam Malang Angkatan tahun 2016-2019 pengguna Smartphone Samsung). E – Jurnal Riset Manajemen PRODI MANAJEMEN, 126–138.
Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Assauri, S. (2014). Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Bhatt, K. P. (2020). A Synopsis on Population and Sample: Quantitative research in mathematics education. Academic Journal of Mathematics Education, 3(1), 34–37. https://doi. org/10.13140/RG.2.2.26926.54084
Buchari, A. (2011). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: CV Alfabeta.
Chaerudin, R. M., & Permana, T. E. (2019). Analisis Pengaruh Citra Merek dan Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Pengguna Smartphone Android dengan Kepuasan Sebagai Variabel Intervening Di Lingkungan Mahasiswa Universitas Bandung Raya. Ekonam: Jurnal Ekonomi, Akuntansi & Manajemen, 1(2), 70–86. https://doi.org/10.37577/ekonam. v1i2.213
CNN Indonesia. (2019). Menguak Perusahaan yang Sesungguhnya Rajai Pasar HP Indonesia.
Daryanto. (2013). Sari Kuliah Manajemen Pemasaran. Bandung: PT. Sarana Tutorial Nurani Sejahtera
Deloitte. (2017). Mobile Consumer Survey.
Dewi, N. N. A. S. T. C., & Suasana, I. G. A. K. G. (2014). Pengaruh Kualitas Produk, Citra Merek, Dan Materialisme Terhadap Loyalitas Merek Pengguna Produk Apple Di Kota Denpasar. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 3(3), 714–732.
Erfan, S., & Kwek, C. L. (2013). The mediating effects of brand association, brand loyalty, brand image and perceived quality on brand equity. Asian Social Science, 9(3), 125–137. https://doi.org/10.5539/ass.v9n3p125
Fata, K., Yunus, M., & Majid, M. S. A. M. (2015). Loyalitas Merek Handphone Samsung Di Banda Aceh. Jurnal Manajemen, 4(3), 131–140.
Gaol, A. L., Hidayat, K., & Sunarti. (2016). Pengaruh Kualitas Produk terhadap Tingkat Kepuasan Konsumen dan Loyalitas Konsumen (Survei pada Mahasiswa S1 Fakultas Ilmu Administrasi Tahun Akademik 2012/2013 Universitas Brawijaya yang Menggunakan Smartphone Samsung). Jurnal Administrasi Bisnis, 38(1), 125–132.
Ghozali, I. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS19. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Gultom, D. K. (2017). Pengaruh Harga Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Serta Dampaknya Pada Loyalitas Konsumen Handphone Blackberry Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jurnal Ilmiah Kohesi, 1(1), 81–94.
Hurriyati, R. (2010). Bauran Pemasaran dan Loyalitas Konsumen. Bandung: ALFABETHA.
Jalantikus. (2016). 5 Alasan Mengapa Keamanan Iphone Lebih Baik Dari Android.
Jasfar, F. (2012). Teori dan Aplikasi Sembilan Kunci Keberhasilan Bisnis Jasa: Sumber Daya Manusia, Inovasi, Dan Kepuasan Pelanggan. Jakarta. Jakarta: Salemba Empat.
Kotler, P & Keller, K. L. (2012). Marketing Management 14th. New Jersey: Pearson Prentice Hall, Inc.
Kotler, P., & Amstrong, G. (2014). Principles of Marketing 16th. England: Pearson Eduction Limited.
Melina, & Sitinjak, T. J. (2018). Faktor Determinan Keputusan Pembelian Smartphone Samsung. Jurnal Manajemen, 8(1), 15–25.
Nela, F., & Hakim, L. (2015). Analisis Pengaruh Harga, Citra Merek dan Kualitas Produk terhadap Loyalitas Pengguna Smartphone Samsung di STIE Totalwin Semarang. Among Makarti, 8(15), 94–107.
Oktavenia, K. A. R., & Ardani, I. G. A. K. S. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Handphone Nokia Dengan Citra Merek Sebagai Pemediasi. E-Jurnal Manajemen Unud, 8(3), 1374–1400.
Rimiyati, H., & Widodo, C. (2014). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk, Kepuasan Konsumen Terhadap Loyalitas Konsumen Merek Samsung Galaxy Series (Studi Pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah YOGYAKARTA). Jurnal Manajemen Bisnis, 5(2), 223–234.
Sangadji, E. M., & Sopiah. (2013). Perilaku Konsumen: Pendekatan Praktis Disertai:Himpunan Jurnal Penelitian. Yogyakarta: Andi.
Seluler ID. (2019). Siapa Sesungguhnya Penguasa Pasar Smartphone Indonesia?
Siregar, M. Y. (2019). Pengaruh Citra Merek Dan Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Pengguna Handphone Merek Oppo Dengan Kepuasan Sebagai Variabel Intervening Pada Mahasiswa Tingkat S-1 Fakultas Sosial Sains Prodi Manajemen Dan Bisnis Universitas Pembangunan Panca Budi. Jurnal Manajemen Tools, 11(2), 81–90.
Statcounter. (2016). Mobile Operating System Market Share Indonesia.
Statistika PDDIKTI. (2019).
Sudaryono. (2016). Manajemen Pemasaran Teori Dan Implementasi. Yogyakarta: Andi : C.V Andi Offset.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.
Sunyoto, D. (2012). Konsep Dasar Riset Pemasaran dan Perilaku Konsumen. Yogyakarta: CAPS (Center for Academic Publishing Service).
Supriyadi, S., Wiyani, W., & Nugraha, G. I. K. (2017). Pengaruh Kualitas Produk Dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 4(1), 74–85. https://doi.org/10.26905/jbm.v4i1.1714
The Mobile Economy. (2020).
Tjiptono, F. dan G. C. (2012). Pemasaran Strategik Edisi 2. Yogyakarta: Andi.
Widodo, R. C., & Rachma, N. (2018). Pengaruh Kualitas Produk dan Brand Image Terhadap Loyalitas Pelanggan Dan Dengan Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Intervening (Pada Pengguna Samsung di FEB Universitas Islam Malang. Jurnal Ilmiah Riset Manajemen, 1(1), 146.
Wiyono, G. (2011). Merancang Penelitian Bisnis dengan Alat Analisis SPSS & Smart PLS. Yogyakarta: UPP STIM YKPN.