Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Mahasiswa Memilih Perguruan Tinggi Swasta (Kasus pada STIM YKPN Yogyakarta)

Authors

  • Boy Setiawan STIM YKPN Yogyakarta, Indonesia
  • Retno Hartati STIM YKPN Yogyakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.35917/cb.v2i1.232

Keywords:

product, price, place, promotion, people, process, physical evidence, student decisions.

Abstract

 Abstract

Thousands of private universities (PTS) in Indonesia can be selected prospective new students to continue their education. In Yogyakarta there are 106 PTS that compete with each other by improving the quality of education and always trying to correct every deficiency in order to excel and can attract prospective students. This study analyzed product, price, place, promotion, people, process, and physical evidence on students' decisions in choosing PTS, case studies at STIM YKPN Yogyakarta. The population in this study is active students of STIM YKPN Yogyakarta odd semester of Academy Year 2020/2021. Sampling using non probability sampling technique with purposive sampling method. A total of 280 students participated in the study. The tests used are validity test, reliability test, normality test, multicolinearity test, heterokedastisity test, multiple linear regression test, t test, F test, and determination coefficient test. The results of the study stated that partially variable product, price, promotion, process, and physical evidence had a positive and significant effect on the decision of students choosing significantly affect the decision of students choosing a PTS, case studies at STIM YKPN in Yogyakarta.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alma, Buchari. 2011, Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.

Ghozali, Imam. 2009, EKONOMETRIKA Teori, Konsep dan Aplikasi dengan SPSS. Semarang: UNDIP.

Ghozali, Imam. 2018, Aplikasi Analisi Multivariate dengan Program IBM SPSS. Semarang: UNDIP.

Kuncoro, Mudrajad. 2013, Metode Riset untuk Bisnis dan Ekonomi (Edisi 4). Jakarta: Erlangga.

Kotler, Philip dan Gary Armstrong. 2012, Principles of Marketing 14 E. New Jersey: Pearson Pretice Hall, Inc.

Sugiyono. 2013, Metode Penelitian Manajemen. Bandung: Alfabeta.

Tjiptono, Fandy. 2011, Pemasaran Jasa. Jawa Timur: Bayumedia Publishing.

Wiyono Gendro. 2011, Merancang Penelitian Bisnis dengan Alat Analisa SPSS & Smart PLS. Yogyakarta: UPP STIM YKPN.

Yazid. 2003, Pemasaran Jasa. Yogyakarta: Ekonisia.

Glendy Tangkilisan, Sem G. Oroh, A. S. S. 2014, Bauran Pemasaran Jasa Pendidikan Pengaruhnya Terhadap Keputusan Siswa dalam Memilih Sekolah di SMK N 1 Manado. Jurnal EMBA, Vol. 2, No.4.

Habibah, Muhtamah Nur. 2017, Pengaruh Marketing Mix Terhadap Keputusan Mahasiswa dalam Memilih Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan (FITK) UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Skripsi Jurusan Kependidikan Islam Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Kafa, Rifqi. 2013, Pengaruh Bauran Pemasaran Jasa Terhadap Keputusan Pasien Dalam Memilih Jasa Rumah Sakit (Studi Pada Pasien Rumah Sakit PKU Muhammadiyah Kotagede). Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, Vol. 8, No. 1.

Kurniawati, Dyah. 2013, Pengaruh Strategi Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Mahasiswa Memilih Universitas Katolik Widya Mandala Madiun. Jurnal Ilmiah Universitas Katolik Widya Mandala Madiun, Vol. 37, No. 1.

Marleny Syam, Baby Karina Fawzeeya Sembiring, dan Linda Trimurti Maas. 2019, The Analysis of Marketing Mix Strategy Effect on Students Decision to Choose Faculty Economics and Business of Universitas Dharmawangsa Medan, International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, Vol. 6, Issue. 6.

Muhyidin, Ujang. 2015, Pengaruh Bauran Pemasaran Jasa Pendidikan Terhadap Keputusan Mahasiswa Memilih Perguruan Tinggi Swasta Di Jawa Barat. Seminar Nasonal Multi Disiplin Ilmu & Call For Papers UNISBANK (SENDI_U), Semarang.

Samat, Luis Marnisah, Omar Hendro, dan Tirta Jaya Jenahar. 2017, Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Mahasiswa Memilih Perguruan Tinggi Swasta di kota Palembang. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Sriwijaya, Vol. 15, No. 4.

Semaun, Syariyah. 2019, Determinan Bauran Pemasaran Jasa Terhadap Keputusan Mahasiswa Memilih Perguruan Tinggi Negeri. Jurnal Balanca, Vol.1, No.1.

Tanti, Mbayak Ginting, dan Sugianta Ovinus Ginting. 2019, Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Mahasiswa Memilih Perguruan Tinggi Swasta, Jurnal Wira Ekonomi Mikroskil, Vol. 9, No. 02.

Triyoga, Akde. 2015, Analisis Pengaruh Strategi Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Mahasiswa Memilih STIKES RS BAPTIS KEDIRI. Jurnal Ilmu Manajemen, Vol. 4, No. 1.

Http://perpustakaan.bappenas.go.id/. Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945 pasal 31 ayat (1) & (3). (Online). (Diakses 17 Desember 2020).

Https://pddikti.kemdikbud.go.id/. Statistik Pendidikan Tinggi Tahun 2019 pdf. (Online). (Diakses 03 Januari 2021).

Https://stimykpn.ac.id/. Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen YKPN Yogyakarta, 2021, Profil Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen YKPN Yogyakarta. (Online). (Diakses 28 Februari 2021).

STIM YKPN. 2020, Buku Panduan Panduan Akademik 2020/2021. Yogyakarta: UPP STIM YKPN.

Downloads

Published

2021-08-06

How to Cite

Setiawan, B., & Hartati, R. (2021). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Mahasiswa Memilih Perguruan Tinggi Swasta (Kasus pada STIM YKPN Yogyakarta). Cakrawangsa Bisnis: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(1). https://doi.org/10.35917/cb.v2i1.232

Issue

Section

Articles

Citation Check

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.